Într-un rezultat care a uimit mulți dintre cei care urmăresc politica românească, Călin Georgescu, un candidat fără un partid propriu, a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale cu 22,95% din voturi.
Acesta este un rezultat ce a șocat nu doar România, dar și observatorii internaționali. Într-o postare pe Facebook, jurnalistul Cristian Tudor Popescu a comentat victoria surprinzătoare a lui Georgescu, spunând că „este vorba de o victorie a inteligenței artificiale asupra inteligenței umane”.
Călin Georgescu, fost expert în cadrul ONU și un vehement critic al Uniunii Europene și NATO, s-a folosit în campania sa aproape exclusiv de platforme online, în special TikTok, unde a construit o imagine de lider naționalist, suveranist și pro-rus. Fără un partid propriu și fără o experiență semnificativă în politică, Georgescu a reușit să atragă un număr impresionant de voturi printr-o campanie virtuală virulentă.
CE SPUN ANALIȘTII ȘI PERSOANELE PUBLICE
Într-o eră în care rețelele sociale domină peisajul mediatic, influența acestora asupra percepției publice și a alegerilor politice devine tot mai evidentă.
ADELA MOHANU
„L-am chemat pe fi-miu să se uite peste contul de TikTok al lui Călin Georgescu.
În 4 minute și 40 de scrolluri, a concluzionat așa:
Contul e average. Postează mult, în scurt timp. Diferență mare de like-uri între clipuri. Probabil și-a dat boost. Poți să cumperi număr de view-uri pe zi, nu scrie nicăieri că ai dat bani. Sunt multe conturi cu același nume și aceeași poză, asta e ciudat. Pe TikTok dai scroll și te uiți la ce îți vine, nu prea stă nimeni să aleagă. Dacă a dat bani să intre în #foryoupage, a ajuns la multă lume.
Cine mai are copii adolescenți, primim lumină. Că suntem în beznă rău”.
ADRIAN PAPAHAGI
„Nu am văzut încă tot jocul.
Un lucru e clar: s-a terminat cu mituirea băbuței de la țară cu găleata și uleiul pentru a câștiga alegerile.
Acum se manipulează cu social media. Invizibil, eficient. Nu știu dacă e mai ieftin”.
DAN PAVEL
„TikTok-ul din România nu are un Joe Rogan. Nici Lex Friedman sau Theo Von. Apoi rețeaua asta e răspândită relativ omogen ca vârstă, chiar dacă utilizatorii sunt un pic mai tineri în medie. Institutele de sondare a opiniei iau mereu în calcul toate grupele de vârstă și mediile sociale. Georgescu a stat între 2 și 3% în toate sondajele. Chiar dacă știm că sondajele se mânăresc întotdeauna în favoarea unuia sau altuia, niciun sociolog nu scoate 18 procente din calcul pentru că s-ar face de rahat. Trebuie să cred că omul ăsta a crescut în mod organic, de la 2% la 21% în câteva săptămâni? E o creștere de 950%, o progresie imposibilă. S-ar fi aprins becurile la toate conexiunile pe care le au partidele în servicii. Era panică la vârf. Făceau ăștia mii de atacuri la adresa lui doar ca să-i ciupească un procent două. A fost o liniște de mormânt în preajma lui. Toată lumea a fost mucles de zici că a fost ordin pe unitate”.
SEBASTIAN LĂZĂROIU
”PSD și PNL pot continua să se îmbete cu apă rece, cum au facut la europarlamentare, când au confundat votul pentru primari cu votul politic.
Sincer, cred că partidele astea sunt prea rigide și îmbătrânite în rele nu ca să facă rapid schimbarea (fără să fie cosmetizare), dar nici măcar să se trezească”.
BOGDAN CICAL
Indiferent de tabăra politică, ce ne arată realitatea chiar acum? Social media a schimbat complet jocul, iar neatenția costă.
Acum, să privim ce s-a întâmplat în cursa pentru Cotroceni. O strategie TV reciclată și aruncată pe internet, sperând că va funcționa. Nimic adaptat, nimic gândit pentru platforme care domină atenția oamenilor. Au ignorat TikTok-ul, platforma unde oricine, indiferent de resurse, poate deveni viral și au ars bugete absurde pe media tradițională.
CE SPUNE PRESA INTERNAȚIONALĂ
De asemenea, în mediul internațional, comentariile sunt împărțite. The Guardian titrează că „un critic de extremă dreapta al NATO a preluat conducerea în alegerile din România”.
„Partidele politice mainstream au pierdut legătura cu românii obișnuiți. Nu aveți candidați puternici sau lideri puternici ... Există candidați slabi, lideri slabi, iar partidele în general sunt destul de deconectate”
CE URMEAZĂ?
Cea mai mare provocare pentru Georgescu pentru runda finală a alegerilor prezidențiale va fi să convingă mai mulți români să îl voteze.
În următoarele zile, se va da startul campaniei pentru al doilea tur al alegerilor, iar rezultatele din acest tur vor avea implicații semnificative nu doar pentru viitorul politic al României, ci și pentru relațiile sale internaționale și pentru direcția în care va merge politica externă a țării.